Prisvärt ljusbord för skolor och enklare teater
Det finns många situationer där våra kunder efterfrågar enklare ljusutrustning för scen och teatersammanhang. Ofta i skolor eller föreningar där budgeten är starkt begränsad vilket gör att man letar ljusbord och styrningar i den lägsta prisklassen. Här är det en djungel av alternativ för den som inte är så insatt och begrepp som 512 DMX-kanaler, universalstyrning och antalet kanalreglar mm varvas med en mängd olika utförande beroende på vad styrningen är inriktad på. I det här inlägget reder vi ut några av begreppen och visar ett konkret exempel på ett prisvärt ljusbord som har bra funktioner för små scener och teatergrupper.
När det gäller programmerbara ljusbord under 5000 kr så finns det generellt sett ofta två kategorier.
- Den ena är ett traditionellt ljusbord, ofta med 24 kanalregler och A/B preset och diverse övriga funktioner för att programmera fasta scener och ljus/färgväxlingar. Utseendet brukar påminna om Stage Designer 50 som vi har som exempel i det här inlägget.
- Den andra gruppen som ofta benämns som universalstyrningar hanterar fler DMX-kanaler och kan se ut som OBEY70. De är utformade för att kunna styra en blandning mellan fasta och rörliga fixturer där varje enhet tar upp ett flertal DMX-kanaler. De här modellerna har ofta få programplatser chase-program scener men har istälelt möjlighet till väldigt många steg i varje chase eller show som det ibland benämns. En tänkbar målgrupp för den typen av styrning kan t.ex. vara en nattklubb eller en idrottshall där man vill köra olika program genom att trycka på vissa direktknappar. Men i det läget så är det ofta bättre att utgå från en datorbaserad DMX-styrning vid programmeringen och därefter spara ner till en DMX-recorder för att få enkel hantering för att starta program på knappar. Fördelen med den lösningen är att programmeringen blir mer visuell då man kan välja 4 moving-head som grupp, välja en åtta som rörelse och därefter invertera armaturerna så att de rör sig mot varandra i par. En så liten programmering är oerhört tidsödande i OBEY70 som jämförelse.
Om vi utgår från att den mindre scen eller teatergruppen inte har rörligt ljus så passar den första kategorin bättre och ger ett annat arbetssätt där man t.ex. kan stega sig fram i momenten samtidigt som man ställer exempelvis frontljuset med separata playback-reglar som styr valda armaturer som en grupp.
Fördelen med Stage Designer
Många ljusbord som liknar Stage Designer har en uppbyggnad som från början är gjord för konventionellt ljus med dimmerkanaler där varje kanalregel styrde en lampa eller fler i grupp om de låg på samma strömuttag i dimmern. Ett ljusbord för 24 DMX-kanaler hanterade då 24 dimmerkanaler.
Om man köper ny utrustning idag så väljer nästan alla LED-belysning. När det gäller fresnel-armaturer eller liknande med vitt ljus så kan man ofta ställa dem i ett 1-kanals-läge vilket gör att lampan bara behöver en enda DMX-kanal som t.ex. kan styras av regel 1 på ljusbordet.
Men kompletterar vi med färgat ljus med RGB, RGBA eller RGBW-armaturer osv. så är ofta det minsta kanalantalet 4 DMX-kanaler. T.ex. Röd, grön, blå + dimmer som tar upp 4 separata reglar på ljusbordet för den första armaturen, separata regler för nästa osv. Med detta exempel kan man då kontrollera 6 enskilda RGB-lampor på scenen (4x6 = 24). Sen kan man givetvis lägga hur många som helst att styras på samma adresser så att man t.ex. har totalt 12 armaturer där de ligger två och två på samma adresser.
Det är på den här punkten som Stage Designer 50 skiljer sig från många andra i den här klassen. Ljusbordet hanterar nämligen 48 DMX-kanaler på regel och två extra via vridrattar för t.ex. rökmaskin. Det gör att man kan styra fler enskilda armaturer och det antalet brukar vara tillräckligt för den som letar i just det här prisläget.
Ett konkret exempel skulle kunna vara 4 armaturer med vitt frontljus och 8 armaturer med färgat RGB-ljus. Fler av samma sort kan läggas på samma kanaler, t.ex. 8 armaturer för vitt ljus som styrs av 4 reglar osv.
Programmering av ljusbordet
Jämfört med dyrare konsoller så har budgetvarianterna ofta fler och lite bökiga steg för att programmera olika ljusmoment. Det gäller även Stage Designer men man kommer ganska snabbt in i hur det är tänkt. I det här fallet så börjar man med att aktivera programmeringsläget genom att hålla nere Record-knappen samtidigt som man trycker på flashknapparna för kanal 1, 5, 6, 8 i en följd. Dioden för Record lyser därefter rött och indikerar att du kan börja med programmeringen.
Som nästa steg så komponerar man ljuset som man vill att scenen/momentet ska se ut och trycker på Record-knappen igen. Då sparas inställningarna först i ett temporärt minne och displayen visar Step 000. Därefter kan man antingen välja att spara detta till en enskild scen eller att fortsätta med en ny justering och trycka på Record-knappen för att skapa steg 001 i det temporära minnet. Detta kan därefter upprepas för de steg som man önskar. När man sedan är klar så sparar man genom att hålla inne Record och trycka på en av flashknapparna för kanal 13-24/37-47. Då har man sparat ner den enskilda scenen eller en sk. cuestack som består av flera steg till exempelvis regel 13 som blir en playbackregel.
Därefter går man ur programmeringsläget och går till Chase/Scene via Mode Select-knappen. Om vi då har skapat en scen med 8 armaturer som ska lysa blått och lagt på playback-regel 13 så kommer de att dimmras upp i blå färg när man höjer regel 13.
Show-mode och GO-knapp
När man sedan kör ljusbordet live så finns det några olika sätt att jobba på.
- Show Mode - Teaterläge med GO-knapp.
Om man sparar ner flera steg i en scen och lägger på en playbackregel så kan man därefter använda knappen Step ovanför regeln för hastighet som en GO-knapp där man sedan stegar sig fram i ljusmomenten. För att aktivera detta läge så ställer man regeln för Speed längst ner i Show Mode och därefter kan man justera hastigheten för övergången mellan varje steg med Fade-regeln.
- Chase av en cuestack.
Om man står i Show Mode med hastighetsregeln och har programmerat flera steg på en playbackregel så övergår de fasta stegen till en chase (växling) om man höjer regeln till önskad hastighet. Se bara till så att knappen för Audio inte lyser och är aktiverad eftersom man i det här exemplet vill ha manuell kontroll över hastigheten.
- Chase av flera enskilda playbackreglar / scener.
Om man som exempel sparar ner 3 enskilda scener för rött, blått och grönt på platserna 13-15 och höjer upp alla tre playbackreglarna och därefter höjer regeln för Speed till önskad hastighet så börjar en chase mellan dessa scener.
- MixChase.
Om man trycker på Park-knappen och ställer sig på MixChase så kan man som exempel stega sig fram eller köra en chase på en playbackregels-cuestack samtidigt som man parallellt kontrollerar andra playbackreglar.
T.ex. vid en konsert där man vill köra färgväxlingar samtidigt som man vill ha separat kontroll över frontljuset.
- Färgmixning av flera armaturer live.
Om sparar ner scener för rött, blått och grönt med valfria armaturer så kan man i MixChase-läget färgmixa dessa live genom att höja och sänka dessa playbackreglar.
- A/B Preset
Ett klassiskt sätt att jobba med traditionella halogenarmaturer är att använda 12 kanaler i ett övre och ett undre fält. Vid mixning komponerar man först ljuset på det övre fältet och under tiden som det är live så gör man ändringar i bakgrunden på det undre fältet som man sedan går över till via crossfade funktion mellan reglarna för Master A och B. Det här är som sagt ett gammalt sätt att arbeta och man får för det första ingen kontroll över hur nästa steg riktigt ser ut innan man kör ut det live och med dagens LED-armaturer så kan man heller inte jobba så här i praktiken om man inte enbart använder 1-kanals-armaturer. Att justera flera armaturer med separata regler för de olika färgerna och dimmer utan att veta hur det blir i nästa steg fungerar inte.
Mycket funktion för pengarna
Det finns givetvis många funktioner och saker som inte är med i den här beskrivningen men tanken var att lyfta fram Stage Designer 50 och visa vad man ändå kan göra med ett så här billigt ljusbord. Självklart får man vad man betalar för i många aspekter och det är inte samma sak som ett bord från Zero 88 eller liknande för betydligt mer pengar. Men åter igen, många skolor och små teatergrupper m.fl. frågar om råd i just den här prisklassen och finns inte budgeten så spelar det ingen roll om vi pratar oss lyriska över Zero 88 FLX S-serien som börjar strax under 20 000 kr och uppåt.
Om du fortfarande tycker att begreppen är konstiga eller har andra frågor om ljusbord och scenljus så är du varmt välkommen att ringa!
P.S. En uppföljande artikel med råd om passande LED-armaturer för samma målgrupp som här kommer inom kort.
Liten ordlista:
Scen (Scene) - En programmering innehållande ett eller flera steg av fasta ljusmoment.
Chase - En växling som t.ex. kan skapas genom att växla mellan olika scener.
Cuestack (Cue-list) - I enklare sammanhang en rad scener/steg som läggs på en playbackregel. På ett dyrare bord kan den innehålla många andra olika händelser som man kan starta automatsikt eller stega sig fram igenom.
-
Publicerad i
ljusbord, ljusstyrningar